Skrivarverkstad med 6A på Kärralundskolan

I våras hade jag min skrivarverkstadsserie Berättarteknik i fokus hos Anna Ylanders klass 6, på Kärralundsskolan. Nu har det kommit nya elever och jag fick glädjen att komma tillbaka!

Arbetsglädjen i klassen var magisk. Alla eleverna tog sig ann varje skrivuppgift med ett sånt intresse att jag bara kan känna wow. Det är en väldigt speciell stämning som skapas i ett rum där tjugosju elever helhjärtat försvinner in i var sin berättelse. Det liksom pirrar och knastrar i luften!

Vi började med att de fick ställa frågor om hur det är att vara författare, innan jag kom hade de läst Rakt mot hindret! Efter IMG_2711det gjorde vi en snabb uppvärmningsövning, innan eleverna fick fantisera fram en huvudperson, först tillsammans i helklass sedan individuellt. Denna huvudperson kommer de jobba vidare med under hela verkstadsserien.

Lektion två börjar med att jag pratar om gestaltning och vi gör en övningsuppgift kring det, pratar om olika genrer och efter det gör vi en meditation som förflyttar eleverna djupare in i sin berättelse. Efter det fick de arbeta vidare med miljön och världen runt sin huvudperson.

Ska bli spännande att komma tillbaka på fredag!

Kommentera

