Tillbaka hos Vallhamras sexor för textsamtal

Idag har jag haft en ovanlig och inspirerande skolbesöksdag. Inom ramen för Partille stories fick jag komma tillbaka till 6:orna på Vallhamra och prata med dem om deras texter. Tillsammans med de engagerade lärarna Therese Silverbåge och Camilla Skårbratt Henriksson har jag fått ta del av texter och samtal kring dem.

Dagen började med ett jurysamtal, om två av klassernas finaltexter. Jag tillsammans med klassernas lärare Therese och några elever läste och samtalade om texterna. Att få möta eleverna i ett sånt djupare textsamtal var intressant. Och det tog inte slut där, utan efter detta hjälptes hela klassen åt att ge respons på vinnartexten. När jag tidigare arbetat som gymnasielärare har jag ofta haft textsamtal med en klass, men att få ha det med tolvåringar var fascinerande. Visst är det svårt att motivera sina tankar om en text. Men de klarade det. Och ur lektionen växte både en vi-känsla kring texten och en insikt om hur mycket det finns att tänka på kring en text. Självklart var det inte första gången klasserna har responssamtal. Jag tackar och bugar för att få komma på besök till detta!

I Camillas ena klass träffade jag alla eleverna i mindre grupper och gav respons på varje text. Upplägget var att eleven läste några minuter ur texten och jag lyfte sedan fram styrkor i det jag hört och något förslag på vad eleven kan tänka på när den bearbetar sin text. Det var många fantastiska textvärldar jag bjöds in till. Och vi hade lätt kunnat ägna många dagar åt detta! Men tiden är förstås inte oändlig. I den andra klassen gjorde vi samma upplägg fast i helklass, där de elever som vill bjöd på sina texter inför hela klassen och jag sedan gav respons på styrkor i texten.

Jag kommer hem med en wow-känsla, och hoppas att jag får ha fler skolbesök av detta slag nån gång igen!

 

Kommentera

