Berättarteknik i fokus på Torpaskolan

Under två tisdagar har jag arbetat med Torpaskolans fyror. Utifrån min skrivarverkstad Berättarteknik i fokus har de fått skapa en berättelse i olika steg.

Torpaskolan
Denna fina pappersblomma fick jag av en av klasserna!

Berättarteknik i fokus börjar med ett ”vanligt” författarbesök där de får ställa alla frågor de har om hur jag gör när jag skriver och hur det är att vara författare. Sedan är det deras tur att författa.

De får arbeta i flera steg, från att hitta sin huvudperson, bygga ut världen runt hen, visualiseringsövning, öva gestaltning, hitta en konflikt, göra en övning hur man gör för att en text ska bli lite längre, och först efter detta är det dags att plocka fram datorn och börja skriva. Då har de en hel värld att ösa ur.

Jag lämnar Torpaskolan med glatt sinne. Eleverna hade mycket energi och ställde många intressanta frågor. Deras berättelser har börjat få liv och jag  är säker på att det kommer bli spännande texter!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s